Jak budowane są mosty?

Budowa mostów zajmują się specjalistyczne firmy budowlane, które posiadają odpowiednią technologię jak i sprzęt do tego rodzaju prac. W sytuacjach kryzysowych, przeprawy rzeczne może stawiać także wojsko, jednakże są to mosty pontonowe, na których w tym artykule nie będziemy się skupiać, ze względu na ich specyfikę.

Podstawą każdego mostu są oczywiście pylony, a ich fundament stanowią pale, które muszą być osadzone głęboko w glebie, aby cała konstrukcja była stabilna. Technik osadzenia owych pali jest wiele, jednakże wraz z postępem technologicznym jedną z najpopularniejszych metod są pale cfa.

Pale CFA (z angielskiego: Continuous Fligt Auger), w Polsce nazywane są palami FSC (czyli pale Formowane Świdrem Ciągłym). Technika tego palowania wydawać mogłaby się skomplikowana, ze względu na używany do tego działania sprzęt, jednakże jeśli dokładnie się jej przyjrzymy, to okazuje się bardzo prosta.

Pale CFA to nic innego jak wiertło, o długości bądź rozsuwane na długość, do jakiej chcemy mieć wywiercony otwór. Wiertło, świder wkręcając się w ziemię, wyprowadza jej urobek na powierzchnię, pozostawiając przestrzeń do wypełnienia. W środku świdra znajduje się wolna przestrzeń, w której to najpierw umieszcza się zbrojenie, a później właśnie przez owo wnętrze świdra podaje się beton, która sięga aż do samego dna wywiertu. Zbrojenie oczywiście jest także w środku świdra i całość jest zalewana betonem doprowadzanym tym samym źródłem. Z czasem wyciągania i wyprowadzania świdra z odwiertu, na jego miejsce wprowadzany jest beton, w którego wnętrzu zanurzone jest zbrojenie. Gdy beton zastygnie, tworzy tym samym idealnie wykonany pal cfa. Technologia użyta zatem jest stosunkowo prosta, jednakże wymaga specjalistycznego sprzętu.

Pale CFA zyskują coraz to większa popularność, ze względu na swoją prostotę wykonania, koszty, czas realizacji jak i wszelkie możliwości, jakie stwarza w budownictwie. Gdy mamy już osadzone pale dla naszego mostu, wówczas oczywiście można przejść do kolejnych etapów jego budowy, czyli stawiamy pylony mostu (oczywiście odpowiednio zbrojone), jak i w późniejszym czasie i nawierzchni samej przeprawy.

[Głosów:7    Średnia:2.9/5]